CASE

Att utveckla affärerna inom egna produktsegmentet

Ingångsvärde

Många tillväxtresor bygger på att göra mera affärer inom sortiment med egna produkter. Detta Case handlar om ett innovativt och offensivt företag som vill utreda förutsättningarna för att starta upp försäljning via återförsäljare. Samt parallellt med detta utvärdera vilka produkter som är det lämpligaste att gå fram med i första läget. 

Bakgrund

Efter att ha utvecklat produkter med egen design under ett antal år och sålt dessa via mässor och webbutik finns behov av att hitta strategier för att ta nästa steg. Intresse finns från enskilda återförsäljare och flera av produkterna
har stark potential. För framgång krävs att ett grundarbete görs för att sätta produktportfölj, kartlägga och kontakta potentiella återförsäljare. Samt paketera starka totalerbjudanden till dessa.

Framgångsfaktorer

Mycket av arbetet med att skapa tillväxt och generara mera affärer handlar om att leda sin egen framgång. Vägen dit går genom ett fokuserat och strukturerat arbete såväl internt som externt. Det är vägen framåt i en värld då inkonsekvens och svagt resursnyttjande sänker företag varje dag.

I detta företag var ett viktigt första steg att skapa en väl grundad bild av vilka produkter som skulle kunna ge bäst förutsättningar i återförsäljareledet. Och sedan baserat på det göra riktade kartläggningar mot de bolag och kedjor som skulle kunna ge mest affärskraft. Därefter fanns förutsättningar att gå vidare med att tydliggöra unika styrkor och rätt erbjudande. Samt som nästa steg ta detta vidare genom dialog och kommunikation med potentiella samarbetspartners.

 

Genomförda steg

Läs om flera aktuella kundcase

Ta del av 9 kundcase där vi presenterar hur arbetet genomförs för att för företag att växa!

Tidsåtgång (h)

Period (mån)

Medverkande